söndag 8 februari 2009

Ett praktexemplar!

Jag har haft en skolboksförlossning och fött en genomsnittsbebis. En stark liten krigare. Tilda.

Värkarbetet satte igång vid sju i onsdags morse. Klockan nio på kvällen gick vattnet och kvart över elva var vi inne på förlossningen. Vid tolv var jag öppen 4 centimeter och sen öppnade jag mig en cm i timmen, precis som man ska. Vid halv fyra satte krystvärkarna igång och en ungefär en timme senare fick jag börja krysta. Efter en timmes krystning kom hon ut, världens vackraste. Ett gram under genomsnittsvikten och en centimeter kortare än genomsnittslängden.

Hon fattade genast tag om mitt bröst och började amma på precis rätt sätt. Fattade galoppen på en gång. Sen låg hon nöjt hos pappa en halvtimme medan mamma fick några stygn under lustgasens inverkan.

Uppe på BB visade hon upp sina konster för barnläkaren, hon höll hårt med händer och fötter och reste sig nästan på alla fyra och höll upp huvudet själv. När vi tog puk-blodprovet bara sov hon utan att reagera på att hon fick en tjock kanyl i handeln. Sen vid utskrivningen hade hon bara gått ner 3,5% av sin vikt.

Tre och ett halvt dygn gammal ammar hon rikligt och sover länge. Hon tycker om att ligga vid bröstet och snutta, men det börjar gå bra att lägga henne själv i vaggan när hon har somnat. Hon börjar vara vaken korta stunder mellan mat och vila och är pigg och nyfiken.

Lycka!

1 kommentar:

  1. Stort grattis! Vilken sötnos ni fått. Kramar!

    SvaraRadera