söndag 14 december 2008

Frustration över försäkringskassan

I en timme har jag försökt begära föräldrapenning från försäkringskassan. Jag har generellt den inställningen att det är lättare att fixa grejjer på nätet än på papper, men nu undrar jag om det verkligen gäller försäkringkassan.

De uppgifter försäkringskassan har om mig är från 1993. Då tjänade jag tydligen 12 000. De tyckte också att jag skulle betala först 8, sen 23 % i skatt. Det verkar ju trevligt lågt men jag tvivlar på att skatteverket håller med om den skattesatsen.

Grejjen är att det inte gick att ändra skatten nånstans. Inkomsten kunde jag ändra, det känns ju bättre med drygt 300 000 än med 12 000. Men skattesatsen gick inte att ändra. Dessutom har ju institutioner som försäkringskassan aldrig öppet när man själv har tid att pyssla med pappersarbete.

Efter en timme gick jag ändå med på att betala 23% i skatt. Får ordna det en annan dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar